Biologische pluimveehouders pleiten voor volgende stap supermarkten
BARNEVELD/REGIO – ‘Het ‘hutspotakkoord’ is een belangrijke stap voor biologische boeren, maar we hopen dat dit initiatief zich ook uitbreidt naar dierlijke producten zoals eieren, melk en vlees,’ zegt Dick de Koning, voorzitter van de Biologische Pluimvee Vereniging (BPV). ‘Nu ontbreekt er nog de rookworst bij de hutspot.’
Op dinsdag 26 november hebben Nederlandse biologische groente- en fruittelers, verenigd in Biohuis, een overeenkomst gesloten met supermarktketen Lidl. Dit gebeurde in het hoofdkantoor van Lidl Nederland in Huizen. De afspraak houdt in dat Lidl zich ten doel stelt de omzet van biologische groente en fruit in 2026 te verdubbelen ten opzichte van 2022.
Omdat de ondertekenaars van de overeenkomst zich oorspronkelijk richtten op de duurzame teelt van aardappelen, wortelen en uien, heeft men de overeenkomst symbolisch het ‘hutspotakkoord’ genoemd. Hoewel de overeenkomst alle biologische groente en fruit betreft, was dit product het uitgangspunt voor de gesprekken.
Lidl verklaarde bij de ondertekening dat het zich wil inzetten voor de betaalbaarheid en toegankelijkheid van biologische producten, en tegelijkertijd boeren een eerlijke prijs wil bieden om hen te stimuleren het areaal biologische teelt te vergroten.
Pluimveebedrijven en Biohuis
Biohuis vertegenwoordigt niet alleen akkerbouwers en fruittelers, maar ook producenten van biologische vlees, zuivel en eieren. De BPV vertegenwoordigt 140 van de 175 biologische pluimveebedrijven in Nederland.
Dick de Koning, geboren en getogen in Barneveld, legt uit dat de BPV-leden verspreid liggen over heel Nederland, met een grote concentratie in de Gelderse Vallei en de Utrechtse Heuvelrug, in gebieden zoals Barneveld, Renswoude, Scherpenzeel, Woudenberg, Lunteren, Harskamp en Wekerom. ‘Onze leden voldoen aan de Europese normen voor dierenwelzijn en telen zonder bestrijdingsmiddelen en kunstmest,’ aldus De Koning. Zelf heeft hij een gemengde boerderij in Woudenberg, waar hij biologische legkippen houdt en rosé vleeskalveren (die niet biologisch zijn, maar een ‘beter leven ster’ dragen).
Kritische noot
De Koning reageert positief op de toenemende vraag naar biologische groente en fruit, maar stelt dat het niet bij alleen deze producten en Lidl moet blijven. ‘We zijn blij met dit akkoord, maar ik zet er wel een kanttekening bij. Het gaat nu alleen om groente en fruit, maar niet om vlees, melk of eieren. Het is dus ‘hutspot’ zonder de rookworst. We hopen dat dit akkoord zich verder uitbreidt naar dierlijke producten, en dat andere supermarkten dit voorbeeld volgen.’
Toch begrijpt De Koning de keuze van Lidl om niet meteen ook de omzet van biologische dierlijke producten te verdubbelen. ‘Je kunt niet alles tegelijk doen. Het is logisch dat Lidl begint met producten die gemakkelijker te verkopen zijn en minder kostprijsverhogend zijn. Het is realistischer om langzaam te schakelen dan om alles in één keer om te zetten, omdat de consument anders mogelijk afhaakt.’
Winstmarges en betaalbaarheid
De Koning wijst erop dat andere supermarkten het voorbeeld van Lidl zouden moeten volgen als het gaat om de betaalbaarheid van biologische producten. ‘De kostprijs voor een biologisch ei ligt rond de 20 cent, terwijl het in de winkel voor ongeveer 45 cent wordt verkocht. Voor een gangbaar ei is de prijs 10 cent, en wordt het voor 30 cent verkocht. De hogere winstmarges op biologische producten kunnen consumenten ontmoedigen om biologisch te kiezen,’ legt De Koning uit. ‘Ik hoop dat Lidl’s aanpak andere supermarkten inspireert om de winstmarges te verlagen.’
Oproep naar de industrie
Naast de hoop dat andere supermarkten zich bij het ‘hutspotakkoord’ aansluiten, ziet De Koning ook kansen voor de industrie om de overstap naar biologische eieren te maken. ‘In veel producten zoals koekjes, snoep, mayonaise en ijs wordt ei gebruikt. Hoewel het om kleine hoeveelheden gaat, kan de overstap naar biologische eieren in de wereldwijde productie een groot vliegwieleffect veroorzaken,’ aldus De Koning.
André van der Velde